Na kogo wypadnie, na tego bęc

Wiele zabaw wymaga wyznaczenia kogoś, kto zacznie, zostanie ciuciubabką, wyjdzie za drzwi itp. Aby to ustalić, gramy w marynarza, butelkę. Albo przypominamy sobie jedną z wyliczanek – krótki rytmiczny wierszyk, kompletnie pozbawiony sensu. Osobę wskazuje ostatnia sylaba bądź ostatnie słowo. Raz, dwa, trzy – teraz ty!

MARYNARZ

Przed rozpoczęciem gry należy ustalić, kto będzie odliczał i od kogo odliczanie się rozpocznie. Wybrany zostaje ten uczestnik, na którym odliczanie się zakończy. Uczestnicy chowają ręce za plecami i na umówiony sygnał pokazują dowolną liczbę palców. Następnie wszystkie pokazane palce sumujemy i zaczynamy odliczanie. W zależności od tego, w jakim celu gra się w marynarza, osoba wybrana jest uznawana za zwycięzcę bądź za przegranego, także w wersji „okrutnej”, czyli ten, kto zostanie wskazany, musi wybrać tego, kto zacznie.

KAMIEŃ, NOŻYCE, PAPIER

Na dane hasło dwie osoby wyciągają zza pleców prawą dłoń w jednym z trzech ułożeń. Otwarta symbolizuje papier, zaciśnięta w pięść – kamień, z dwoma wystawionymi palcami – nożyce.

Kamień wygrywa z nożycami, bo może je rozbić.
Nożyce wygrywają z papierem, bo mogą go przeciąć
Papier wygrywa z kamieniem, który można nim owinąć.
Pokazanie tego samego oznacza remis, więc grę powtarzamy.

METODA TIP-TOP

Dwóch graczy ustawia się naprzeciwko siebie w odległości kilku metrów. Jeden wysuwa stopę i stawia ją tuż przed drugą, mówiąc przy tym „tip”. Drugi robi dokładnie to samo, przy każdym kroku wołając „top”. W ten sposób gracze zbliżają się do siebie, aż wreszcie stają tuż-tuż. Zwycięzcą jest ten, kto jako ostatni ustawił stopę między swoją drugą stopą a stopą przeciwnika.

BUTELKA

Wszyscy siedzą w kółku, pośrodku leży butelka, którą należy kręcić jak bąkiem i czekać, aż się zatrzyma. Osoba, na którą wskaże szyjka butelki, odpada. Kontynuujemy zabawę, dopóki nie pozostanie tylko jedna osoba. Jeśli mamy mało czasu, butelka w pierwszej turze wskaże, kto będzie prowadzącym, kto pierwszy wyjdzie z pokoju itp.

WYLICZANKI

Entliczek, pętliczek
Czerwony stoliczek
A na tym stoliczku
Czerwony koszyczek
A w tym koszyczku
Czerwone jabłuszko
A w tym jabłuszku
Zielony robaczek
Na kogo wypadnie
Na tego – bęc.

***

Entele pentele
sigi siaj
rapete papete
knot!

***

W pokoiku
Na stoliku
Stało mleczko
I jajeczko
Przyszedł kotek
Wypił mleczko
A ogonkiem
Stłukł jajeczko
Przyszła pani
Pieska zbiła
A skorupki wyrzuciła!

***

Ele mele dudki
Gospodarz malutki
Gospodyni garbata

***

Ene due rabe,
połknął bocian żabę,
a później chłopczyka.
Co z tego wynika?
Raz, dwa, trzy
Wychodź ty!

***

Ene due rabe
Zjadła baba żabę
Ene due resz
Zjadła baba wesz.
Raz, dwa, trzy
Bie-gasz-ty!

***

Ene due rabe
Zjadł Tadeusz żabę
Żaba Tadeusza
W brzuchu mu się rusza
Raz, dwa, trzy
wychodź ty!

***

Ene due like fake
Torba borba ósme smake
Eus deus kosmateus
Imorele BAKS!

***

Siedzi baba
Na cmentarzu
Trzyma nogi
W kałamarzu
Przyszedł duch
Babę w brzuch
Baba w krzyk
A duch znikł!

***

Jedzie kareta
Dzwonek dzwoni
Powiedz, pani
Ile w tej karecie koni
(tu wskazana osoba musi powiedzieć, do ilu recytujący ma liczyć)
Raz, dwa, trzy, cztery…

***

Tromf tromf Misia bela
Misia Kasia komfacela
Misia A, Misia BE
Misia Kasia kom-fa-ce!

***

Pani Zo Zo Zo
Pani sia sia sia
Pani Zo pani sia
Pani Zosia męża ma
A ten mąż mąż mąż
Bije wciąż wciąż wciąż
A ten mąż bije wciąż
Cie –bie!